Părăsirea zonei de confort.
Un alt fel de branding.

Studiu de caz Mendola Interior 

  • Introducere

Ce faci, când o strategie și o arhitectură de brand este șters cu buretele de o criză financiară mondială iar noile strategii de supraviețuire dictează alt ritm și cu totul alte priorități? Ce faci, când te vezi obligat să îți setezi din nou obiective care erau de mult atinse și bifate? Ce faci, când o structură depășită în loc să te ajute în comunicare și poziționare mai degrabă te încurcă? E simplu: iei decizii strategice și le implementezi. Cu toate că luarea unei astfel de decizii aparent nu este ceva greu, punerea acesteia în aplicare necesită mult timp, multă atenție și un boost enorm de consecvență.

  • Despre client

Ce o să afli?

Cum să expui valorile tale, misiunea ta principală înăși prin semnătura ta vizuală.

Servicii oferite

Strategic branding, consultanță, creație identitate vizuală, packaging

Ce a primit clientul?

O structură clară de brand, o corelare corectă a valorilor purtate și declarate de brandul, o percepție corectă a brandului

  • Client Info
  • Cine:

    Deco Center, proprietar al brandurilor Mendola Fabrics și Mendola Interior

  • Industria:

    Home&Deco, metraje perdele și draperii, perdele ready made, textile de casă

  • Mărime companie:

    30M RON cifra de afaceri, 108 angajați

  • Locație:

    Vlaha, jud. Cluj, România - cu prezență internațională

  • Client Vizualitas design studio:

    2014

De unde poți să afli că produsele tale sau compania ta a ajuns la o cotitură strategică?

  • Context
1) 2006-2007

În perioada respectivă Deco Center a adoptat o arhitectură și o strategie de brand care viza dezvoltarea a mai multor branduri proprii. Fiind un importator și distrbuitor de produse conexe decorării interioare, era necesară o structurare a produselor. Era o strategie clară, viabilă, cu o arhitectură de brand logică, pornind în primul rând de la utilitatea produselor, și care oferea multe oportunități în identificare și comunicare. Criza din 2008 însă a dictat o reevaluare a priorității de implementare a strategiei de creștere și dezvoltare a companiei prin branding spre alte posibilități, astfel strategia proaspăt lansată a rămas fără susținere pe partea de dezvoltare și comunicare a valorilor. Inerția a adus, însă, ca această arhitectură și structurare a produselor pe diverse branduri să fie păstrate și folosite în continuare fără niciun substrat bazat pe valori. Unul dintre aceste branduri era Mendola Fabrics, brandul care aduna laolaltă textilele de casă – perdelele, draperiile și decorurile.

[imagine cu multitudinea de branduri]


2) 2014

În 2014 Deco Center începe colaborarea cu Vizualitas Studio, iar din 2015 începe un proiect de branding-rebranding a principalei mărci a companiei Mendola Fabrics, singurul brand românesc pe piața textilelor de casă, perdele, draperii și decoruri. Prioritizarea brandului Mendola Fabrics a catalizat un proces aflat deja într-o stare mult prea avansată a restul brandurilor din portofoliul Deco Center. Acestea s-au dovedit a fi mai degrabă balast decât beneficiu oferit clientului sau o oportunitate proprietarului.

[imagine cu primele vizualuri mendola fabrics]


3) 2017.

După multiple și consecvente participări la unul dintre cele mai importante târguri din domeniul textilelor de casă din Europa, Heimtextil din Frankfurt, în 2017 Deco Center începe o colaborare cu Atelier Mass. Subiectul: maximalizarea vizibilității a companiei în cadrul târgului. Shiftul important în abordarea contextuală a acestei prezențe a venit din partea Vizualitas Studio: accentul în comunicare și prezență a încetat să fie pe companie, adică Deco Center – un importator, distribuitor, un reseller cu mare experiență –, ci pe valorile și feelingul purtate de brandul Mendola Fabrics. Aceste shifturi consecutive și comunicarea consecventă pe o nouă platformă de prezentare a brandului a adus rezultate de notorietate companiei și brandului: Mendola Fabrics a devenit un jucător emergent de seamă pe piața textilelor de casă chiar din Europa.

[imagini cu standuri de la Heimtextil]

Obiectivul

În contextul destul de larg prezentat mai sus s-a ivit întrebarea firească: ce e de făcut cu toate aceste branduri devenite inerte din portofoliul Deco Center? Structura și arhitectura propuse și păstrate timp de mai bine de 10 ani au pierdut substratul. Brandurile Mendola Home Fabrics, Mendola Kitchen sau Mendola Living s-au golit de conținut și s-au dovedit a fi depășite și solicitau printre altele și o logistică alambicată. Decizia era pe cât se poate de firească și un exemplu fain pentru optimizarea cheltuilelilor prin branding: regruparea tuturor accesoriilor și a produselor conexe brandului principal într-un singur brand. Și cum misiunea brandului principal Mendola Fabrics este bringing textiles to life – era firesc ca tot ceea ce înseamnă o legătură vie cu viața clienților din căminele lor să devină Mendola Interior.

Astfel Mendola Interior și-a propus să devină o promisiunea complementară Mendola Fabrics: să ofere soluții integrate în designul de interior, acoperind o necesitate firească de a duce mai departe un stil definit de perdelele și draperiile alese.   

Ajuns la o astfel de definiție generalistă și adoptivă, obiectivul era destul de clar: cum putem reprezenta acest concept, acest brand în devenire din punct de vedere vizual în așa fel, încăt pe de o parte să se alinieze la standardele reprezentate și impuse Mendola Fabrics iar pe de altă parte să exprime modul în care Mendola Fabrics se raportează la lumea designului interior. Premisele au fost definite: perdele și draperii cu viață. Urma explorarea și lărgirea lumii înconjurătoare brandului și asocierea unui vizual care să transimtă acesta.

Provocarea

Obiectivele fiind destul de clar stabilite, am început lucrul. În prima fază a procesului de creație nu am realizat, însă cea mai mare provocare a proiectului era că pe de o parte eram constrânși de modul în care este perceput brandul mamă Mendola Fabrics, iar pe de altă parte cum se dorește a fi definit Mendola Interior. Prima decizia a fost să ne focusăm pe prezent. Însă acesta nu a dat rezultatul scontat. Stăteam față în față cu propunerile și ne-am întrebat: ce-i lipsește acestei identități? Explorând foarte multe ipostaze am ajuns să nu înțelegem: de ce nu funcționează de fapt nicio abordare? Eram aproape de a arunca totul la coșul de gunoi.

Soluția

Soluția pe cât de grea părea de găsit, pe atât de simplă era de fapt: căutăm inovație în zona noastră de confort. Pentru a ajunge la un rezultat inovativ trebuia să lăsăm în spate ceea ce cunoșteam: am revenit la toate schițele prezentate (chiar erau multe) și am abordat o nouă atitudine. Care sunt acele variante care nu ne plac. Și după ce am identificat acestea am analizat și de ce nu ne plac acestea? Provocarea inițială de a rămâne sau nu în zona de confort s-a transformat în: cât de mult e să ne îndepărtăm în necunoscut?

Fâcând acest switch de abordare deja eram pe drumul cel bun. Au rămas două variante finaliste, care cu câtuși de puțin, dar era în afara plajei binecunoscute modalități de abordare.

Ține cont de

Brandingul nu este întotdeauna ceva complex sau sofisticat. Pare a fi, dar de cele mai multe ori pornește de la o decizie simplă, transparentă și cu stabilirea unui obiectiv strategic. Că între deciziile luate și rezultatele vizibile, cuantificabile pot trece chiar ani — și că în acest răstimp să nu te răzgândești și să nu deraiezi — este un alt subiect. 

Obiectiv clar, multă muncă și un studio de strategic branding și comunicare vizuală care să te ajute la implementare — acesta este secretul unui branding de succes. 

  • Concluzii

Inovația înseamnă explorare. Și când ne aventurăm dincolo de granița lumii cunoscute de noi, putem să dăm peste chestii cu care nu suntem familiarizați. Iar acesta ne poate speria, poate să nu ne placă. Însă cunoscând de mai aproape aceste chestii în afara zonei noastre de confort, putem să vedem care dintre aceste chestii pot fi încorporate viziunii noastre și care nu. Dar pentru acesta, e nevoie să ai viziune. În cazul în care nu ai așa ceva, nu vei avea posibilitatea de a te duce mai departe de granița prezentului. Ceea ce am învățat cu toții din acest proiect este: nu-mi place nu înseamnă neapărat că nu este bun, potrivit sau valoros. Înseamnă că până acum nu am reușit să ne uităm la acel ceva printr-o prismă care să ofere aceste calități.

Dacă ai dubii în ce stadiu ești cu brandul sau nu știi dacă ai ajuns la varianta optimă de identitate sau packaging, solicită o evaluare gratuită.

  • Cine e Vizualitas Graphic Design Studio: 

20+ ani experiență în domeniu
graphic design în Cluj-Napoca

2 specialiști

25+ clienți în
5+ ani de activitate 

Clienți din domeniul:

Beauty, interior design, home&deco, art

Puncte forte

Capacitatea de a recunoaște dacă primează strategia sau implementarea. Construcția unui brand începe cu implementarea.

Servicii:

Branding strategic, comunicare vizuală, graphic design, consultanță în branding.
Dar cel mai important: implementare.

Întreabă-ne despre viitorul proiectului tău!

  • Idei și resurse ”manual de brand”