Vizualitas Insights:
Cum se construiește
un logo?

Un proces de creație decompus. Studiu de caz No Pressure.

Un partener strategic de-ai nostri, Ramona Luncașu de la @Nopressure ne-a solicitat pentru o identitate vizuală. Pe întreg parcursul creației am „înregistrat” toți pașii și modalitatea în care a decurs lucrul, de la solicitare și prima discuție, până la livrarea tuturor materialelor necesare pentru a comunica cu succes către clienți.

1 Debriefing.
Înțelegerea contextului și scopului

Ca și prim pas am avut un debriefing de vreo oră, în care am atins următoarele, citez:

De evitat presiunile generate de deadline-uri posibile și imposibile;
Overall feeling: sentimentul că e o chestie prietenoasă;
There is no pressure;
Relație umană;
Relaxat, nu foarte coprorate shit;
E one to one (relație interpersonală);
Relație care curge natural. Soluțiile și materialele livrate de No Pressure: primești calitate/relație e cea care contează;
Overall: lookul trebuie să inspire. Linii de abordare: curbe, drăgălașe, prietenoase.
Ar trebui să fie un logo onest: să descrie ceea ce oferă brandul
Deliverables oferite de No pressure: nu au pretenții de genialitate, ci, mai degrabă, facem treabă, livrăm, nu vindem clișee, nu suntem formă fără fond. I do the job. I get the job done.
De evitat: artsy și supermegasubtilitate.
Element vizual posibil: ceva pe zona de scris. De evitat să intrăm într-un clișeu.
Poate fi ceva stilizat. Mod de abordare: easy.

Era destul de clar ce trebuie să facem. Provocarea a fost: cum să facem, ca să rămânem în zona celor discutate?  

No pressure Copywriting
Calitatea unui stilou se observă instant. Reprezentarea stiloului însă poate să alunece foarte ușor într-un clișeu

2 Setarea punctului de pornire în creație.

Cum unul dintre accente în debriefing era: „facem treabă” consideram că neapărat trebuia să reprezentăm: în ce domeniu se face treaba respectivă.
Și am pornit la drum de la „ceva pe zona de scris”, dar și de la solicitarea expresă din discuție: nu are pretenții de genialitate.
Însă am introdus un diferențiator foarte important: un stilou frumos, fin și lucrat cu grijă, dintotdeauna a fost și este simbolul excelenței. Nici astăzi nu este altcumva. Decizia să pornim de la un instrument de scris parcă era luată anterior ca noi să începem lucrul la această identitate vizuală. Nu există coincidențe: stiloul a fost și este în continuare definitoriu pentru cei din branșă. Însă primul obstacol de care ne-am lovit era: atâta vreme cât calitatea unui stilou se simte, se vede din clipa în care îl iei în mână, o reprezentare vizuală a acestuia alunecă inevitabil în spre ceea ce aveam de evitat: clișeul. Și nu prea credem că un craftsman care se respectă dorește să se identifice cu un clișeu.
Aveam pe de o parte stiloul de calitate, ca instrument definitoriu pentru această meserie/artă și clișeul reprezentării: cum vom putea reda acea exigență cu care lucrează partenerii noștri?

O simplă căutare pe google.images pe termenul "copywriting logo" oferă o multitudine de reprezentări asemănătoare pentru servicii de copywriting.

3 Provocarea

Da, stilou. Stilou, mașină de scris, laptop, bloc notes, creion, fițuici și altele. Dar cam în această zonă trebuie poziționată percepția, ca să comunicăm înspre clientul noștru și nicidecum înspre branșă.

Dar drăcușorul din noi, responsabil de originalitate, nu a adormit nicio clipă: ca să evităm clișeul, am încercat să găsim alte prisme / unghiuri vizuale prin care am putea ilustra stiloul. De exemplu: vederea frontală a stiloului, dinspre vârful stiloului, astfel:

NP CS 01
Faza 1. Vedere frontală stilizată a unui stilou

O altă întrebare, care s-a ivit în debriefing era: cât de mult să rămânem în zona de recognoscibilitate și cât putem să ne îndepărtăm, în zona de reprezentare liberă / asociativă? Rugămintea Ramonei era să păstrăm cât se poate de mult recognoscibilitatea instrumentului / simbolului reprezentat. Însă oricum am fi întors acest vizual de la Faza 1, tot nu ajungeam la stilou… A trebuit să pășim mai departe. Am început să ne jucăm un pic cu acest simbol: am adăugat linii, am rotit, am curățat, iar la un moment dat am reușit să identificăm și o pasăre stilizată în acesta.

Faza 2. Interpretări libere pe tema de mai sus

Cu toate că aceste reprezentări au deschis perspectiva asocierilor și posibilităților, abordările de mai sus tot nu au dat roade. Părea mai degrabă că ne-am blocat, dar faptul că am ajuns la pasăre ne-a dat impulsul să reluăm o reprezentare mai veche a stiloului: pana.

NP CS 03
Faza 3. Pana. O vizualizare clișeu a instrumentului de scris

4 Soluția

Cu toate că eram conștienți de limitările acestui clișeu, din multe puncte de vedere este recomandat și important să trecem prin astfel de locuțiuni comune: bifăm, da am văzut și acesta, și nu funcționeză. Pe încercate. Dar, în același timp, o astfel de abordare poate fi purtătoarea unor caracteristici ce merită să fie păstrațte și transferate în variantele următoare sau chiar pot să stea la baza următoarelor variante. Și, în acest caz, această metodă a dat roade: „zborul” precum și „ușurința”, „ușurătatea” au devenit termeni centrali ai procesului de creație. Am decis ca umbra de evidențiere să fie păstrată. Dar aceasta am aflat doar ulterior. O altă provocare era însuși numele proiectului: No Pressure, adică fără presiune, fără stres. Nu îmi dau seama dacă era o cauză sau o consecință a termenului No Pressure și nici nu știm de unde au aprătut, dar brusc și dintr-odată ne-am trezit cu niște cercuri concentrice, pe care le-am considerat drept reprezentarea vizuală a acestei lipse a presiunii.

Nu știm de unde, dar ca din senin au apărut aceste cercuri concetrice în procesul de creație

Bine-bine: sunt aceste cercuri concentrice reprezentarea vizuală a nostres-ului, dar ce să facem cu acestea acum? Cum le punem împreună cu restul? Cine, în afară de noi, va ști că acestea reprezintă no stres, no pressure? Și cum le vom lega de cele declarate în debriefing? Și cu toate că nici acestea nu păreau să dea rezultat palpabil, era un pas mai aproape de final. Cercurile concentrice le-am asociat cu cercurile valurilor: și cum poate un stilou să lase urme, fără să exercite presiune? Da, cu un strop. Poate nu este cea mai fericită asociere în cazul unui stilou, stropul, dar am găsit până la urmă o legătură validă: fără un strop de cerneală, nici urmă nu reușești să lași.

Procesul de creație comprimat într-un singur timeline

5 Rezultatul?

Valurile și stropul păreau a fi penultima etapă în acest proces de creație: după o curățare și ajustare atentă a rezultat această abordare:

Finely crafted content

După o recapitulare a celor formulate în brieful creativ și punctele de cotitură din procesul de creație am făcut un fel de mindmap a variantei propuse:

Varianta și modalitatea cum am prezentat abordarea noastră clientului

Cu toate că varianta finală acceptată diferă ușor de prima variantă prezentată, ideea de bază a rămas nealterată: cu ajustările ulterioare am reușit să conturăm un logo cu care clientul nostru a reușit să se identifice 100%. Procesul, curățat de toate variantele din toate etapele, arată astfel:

Procesul de la varianta prezentată la varianta finală.
Pachetul complet dezvoltat pentru identitatea vizuală No Pressure

Ramona și echipa ei este partenerul strategic al Vizualitas Studio. Dacă vreți texte mișto și o strategie de comunicare ca lumea îi recomand. Aduc ceea ce promite și identitatea lor. Poate chiar cu un strop mai mult.

Ai nevoie de o identitate vizuală?

20+ ani experiență în domeniu
graphic design în Cluj-Napoca

2 specialiști

20+ clienți în
6 ani de activitate 

Clienți din domeniul:

Beauty, interior design, home&deco, art

Puncte forte

Capacitatea de a recunoaște dacă primează strategia sau implementarea. Construcția unui brand începe cu implementarea.

Servicii:

Branding strategic, comunicare vizuală, graphic design, consultanță în branding.
Dar cel mai important: implementare.