Ce face diferența la o etichetă?

Înainte–după o intervenție creativă.
O scurtă analiză vizuală a unor etichete de produs.
Studiu de caz: Flopharm sare de baie

Știți prin ce se deosebește o etichetă bună, de o etichetă slabă? Răspunsul firesc este: cea care îmi place este o etichetă bună.

Dar oare vi s-a mai întâmplat să vedeți ambalajul produsului vostru preferat schimbat și să ziceți: ioi, ce fain? Și pe urmă să vă dați seama că eticheta veche era totuși mai bună? Că era mai ușor de citit, găseai mai ușor informațiile relevante pe ea șamd?

Cu toate că prima reacție față de orice schimbare este una expusă unui subiectivism puternic – pur și simplu ne place sau nu – sunt și alte aspecte vitale care fac diferența între o etichetă bună și una mai slabă. Să vedem despre ce e vorba:

Gama sare de baie Flopharm. ediția 2021

Scurt context

În ultimii 20 de ani, atât piața FMCG, cât și industria creativă au avut o evoluție extraordinară. Drept urmare 

s-a schimbat enorm și cultura consumatorilor

din perspectiva modului în care se raportează la a „citi” etichetele și ambalajele. Nu trebuie decât să aruncăm o privire asupra rafturilor supermarketurilor și ne vom da seama despre ce este vorba.Evidentcă la acestă realitate a contribuit foarte mult și apariția lanțurilor mari de retail, cam peste tot, la noi. Prețurile fiind comparabile, producătorii și comercianții au fost nevoiți să investească din ce în ce mai mult și în alte aspecte decât calitatea produsului, și anume în look-ul produselor lor. Prima și poate cea mai importantă bătălie pentru atenția și preferința consumatorilor se duce la raft.

Hai să le luăm pe rând! Care sunt diferențele relevante între eticheta veche și cea nouă și cum se diferențiază o etichetă, de alta.

Ambalaj Sare de baie Flopharm, detaliu, ediția 2021

1. Aspectul general al produsului

1. Aspect general

Este primul lucru care are efect asupra unui cumpărător. Din aspectul general al produsului își formează deja, chiar dacă inconștient, o opinie: i se pare interesant, atractiv, relevant sau nu. Dar poate cel mai important efect al aspectului general este încrederea sau lipsa de încredere pe care o inspiră produsul.

Aspectul general al unui produs este dat de interacțiunea, sinergia tuturor elementelor din și de pe ambalaj și este singurul aspect la care ne raportăm în mod subiectiv: îmi place! zice o voce din interiorul cumpărătorului și în urma acestei decizii, el va oferi mai multă atenție produsului, îl va lua în mână sau nu.  

Înainte:

Uniform, tern, cu un contrast redus, produsul are un impact vizual slab, mai ales pentru un produs mid. Granulația fină a sării de baie nu ajută la recognoscibilitatea produsului, ci ne obligă să facem un efort suplimentar, ca să înțelegem ce este, de fapt, acest produs.

 

După intervenția creativă:

Cu un contrast ridicat și corect asociat cu poziționarea produsului, prin folosirea culorilor vii, produsul devine plin de energie și de vitalitate. Elementele sunt prioritizate în așa fel încât suntem invitați să descoperim întreaga etichetă.

Știai?

În anumite situații ești constrâns să faci compromisuri legat de aspectul general al ambalajului în sine pentru ca produsul tău să poată să ajungă la raft cum ți-ai imaginat tu. Citește aici ce soluție am oferit producătorului ciocolatei Krausz, care s-au confruntat cu o interesantă provocare.

2. De la cine cumpărăm?
Identificare produs: Brandul

2. Identificare produs. Brandul

În marea majoritate a cazurilor, la prima întâlnire cu un produs nou te uiți după o garanție. Cine este producătorul? Îl știu? Nu-l știu? E de bine sau e de rău? Cumpăr cu convingere produsul, îmi inspiră încredere și îi ofer o șansă? Da, brandul este instrumentul prin care reușim să asociem un nivel de încredere unui produs nou. Oricum ar fi, brand cunoscut sau new entry pe piață, identitatea vizuală a brandului trebuie să ocupe un rol important pe lista priorităților vizuale. 

Înainte:

Prin chenarul dublu și fundalul contrastant din jurul brandului (logoului), acesta iese puternic în evidență. Deși este mai mic decât pe eticheta nouă, are o prezență dominantă. Însă exact același elementcare ajută la accentuarea în compoziție (chenarul alb) a logoului, este delimitat destul de puternic de restul etichetei și produsului în sine, rezultând o lipsă de interacțiune cu întregul produs.

 

După intervenția creativă:

Logoul devine parte integrantă a compoziției și cu toate că a încetat să fie elementul principal al ambalajului, permite, chiar ajută privirea, să se deplaseze la următorul punct de interes de pe etichetă și să descopere întregul ambalaj și produsul. Locul și poziția logoului au un rol important în facilitarea citirii tuturor informațiilor de pe etichetă.

3. Ce cumpărăm?  

3. Ce cumpărăm?

Cu toate că aproape toate magazinele își sortează și dispun produsele pe rafturi după o logică ușor de urmărit – pastele nu vor fi printre chimicale și pe lactate n-o să le găsim printre legume – este foarte important să știm ce este exact produsul pe care îl vom cumpăra. 

Înainte:

Denumirea produsului, după logo, este al doilea element care pe ambalajul vechi este mai accentuat decât pe cel nou. Cu toate acestea, elementele de design adăugate complementar denumirii (frunzele supradimensionate, extrase din logo) micșorează efectul și ponderea acestui element grafic de pe ambalaj.



 

După intervenția creativă:

Din mai multe considerente, dar în primul rând pentru a facilita identificarea produsului, producătorul a decis să schimbe granulația sării de baie. Astfel, la prima vista se poate identifica despre ce fel de produs e vorba. Această decizie a avut un efect benefic și asupra priorității vizuale: pe lângă faptul că produsul în sine a devenit mai atractiv, am „economisit” și spațiu prețios pe etichetă, ceea ce putem folosi în alte scopuri.

4. Diferențierea tipurilor de produse. Ingrediente principale

Care variantă ne avantajează?

Una dintre cele mai mari provocări în designul de packaging este diferențierea diverselor variante dintr-o gamă de produse.

Un ingredient – sau un mix de mai multe ingrediente – principal, în cazul de față 8 variante, trebuie să fie indicat atât textul (va trebui să scriem aroma / varianta exactă) cât și vizualul – de preferat prin imagine – precum și cromatic. Cu cât diferențierea este mai bine dezvoltată, cu atât ușurăm decizia cumpărătorilor noștri, de a decide pentru produsul nostru.

Înainte:

Ocupă o suprafață redusă și este poziționat secundar, dacă nu chiar terțiar, pe lista de prioritate vizuală a ambalajului. În cazul în care sunt mai multe produse în aceeași gamă, diferențierea produselor devine foarte anevoioasă, solicitând un efort suplimentar în identificarea fiecărei arome / fiecărui tip de produs în parte.



 

După intervenția creativă:

Diferențierea tipurilor de produse – în viziunea oferită de echipa noastră – devine chiar elementul principal al ambalajului. Prin ilustrarea cu imagini a ingredientului / parfumului principal al sării de baie, pe întreaga suprafață, accentuat prin combinații contrastante de culoare, produsul devine apetisant, wanted. Această diferențiere este susținută și textual, prin scrierea efectivă a aromelor / parfumurilor disponibile în gamă.

Gama nouă Sare de baie Flopharm

5. La ce ne folosește produsul?
Beneficii

La ce ne folosește produsul?

Comunicarea beneficiilor produsului pe ambalaj, pe de o parte ajută în a diferenția produsul nostru de cel al concurenței, iar pe de altă parte oferă informații importante despre utilitatea și scopul lui. Putem crea un design de ambalaj și fără acestea, însă numai dacă avem un brand super puternic. În cazul în care nu avem un astfel de brand la îndemână, ar fi mai bine să indicăm pe ambalaj beneficiile.

Înainte:

Pe ambalaj nu era trecut niciun beneficiu.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

După intervenția creativă:

Beneficiile sunt importante în comunicarea despre un produs: pe de o parte povestesc despre ce urmează să cumperi, îți oferă o promisiune, pe de altă parte te ajută să te diferențiezi, atât față de alte produse similare de pe piață, cât și față de celelalte opțiuni oferite în gama ta. Noi am optat pentru introducerea a 2 beneficii, pentru a face produsul și mai atrăgător.

6.  Contrast

Folosește-te de modul în care funcționează privirea umană

Contrastul este unul dintre cele mai importante unelte în comunicarea vizuală. Dacă nu reușim să introducem contrast în ambalaj, riscăm să pierdem atenția clienților noștri. Dacă nu există contrast, privirea nu are niciun punct de focus și fuge mai departe pe raft, la primul produs care oferă această ancoră vizuală.  

Înainte:

Cu un contrast redus, produsul nu iese în evidență.

 

 

După intervenția creativă:

Cu o cromatică puternică și un nivel de contrast ridicat, privirea cumpărătorului este atrasă și este captată mult mai ușor. 

7.  Un mic plus.

Gândește strategic. Inserează un simbol, un element identificator de care te vei putea folosi în viitor

Pentru a crește încrederea consumatorilor, noi, cei de la Vizualitas Studio, căutăm întotdeauna să introducem câte un mic plus pe ambalaj. Un element vizual distinctiv sau un gest grafic care să vină în susținerea mesajului, scopului produsului. În cazul de față, acest plus este chiar un semn de plus. 

Concluzii

Unul dintre cele mai importante obiective în dezvoltarea unei etichete este impactul general pe care îl are asupra cumpărătorului, în relația cu produsul: ar fi fain dacă i-ar plăcea și l-ar cumpăra. Cu siguranță eticheta în sine nu vinde, dar trebuie să facem totul, ca prin aceasta să facilităm procesul și decizia de cumpărare. Cu toate că este imposibil să facem pe placul tuturor, vestea bună e că putem să facem o etichetă foarte bună, pur și simplu focusându-ne pe utilitățile oferite de o etichetă, un ambalaj în general: să comunice ceea ce este important de știut despre un produs și să fie interfața optimă între un produs și un cumpărător 

Consideri să îți regândești ambalajele?

Citește și:

Tehnologistic: poate o broșură să redefinească o companie?

Solicitarea era pe cât se poate de concretă: avem nevoie de o prezentare a companiei. Rezultatul la care am ajuns era „un pic” mai cuprinzător.

01 krausz before

Krausz: Cum să salvezi o identitate în 15 minute

Krausz Premium Handmade Chocolate nu ne-a fost un client în sensul clasic al cuvântului. Însă cu o intervenție de 15 minute, am reușit să schimbăm perspectiva sumbră a unui brand promițător...

20+ ani experiență în domeniu
graphic design în Cluj-Napoca

2 specialiști

20+ clienți în
6 ani de activitate 

Clienți din domeniul:

Beauty, interior design, home&deco, art

Puncte forte

Capacitatea de a recunoaște dacă primează strategia sau implementarea. Construcția unui brand începe cu implementarea.

Servicii:

Branding strategic, comunicare vizuală, graphic design, consultanță în branding.
Dar cel mai important: implementare.