7 întrebări pentru a crea un catalog mișto

Scurt ghid pentru clienți. Și, de ce nu, și pentru graphic designeri

Știi care e diferența între un catalog bun și unul mediocru? Nu e niciun secret. E efortul depus și grija cu care tratăm detaliile. Parcurge aceste 7 întrebări și răspunde la fiecare în parte, și îți vei da seama, că într-adevăr nu e mare brânză să faci un catalog mișto.. Cu toate că pare a fi simplu să răspunzi la aceste întrebări, trebuie să fii consecvent și consistent. Iar la sfârșit vei avea o unealtă care într-adevăr te va ajuta în relația ta cu clientul tău.

Catalog colecții corpuri de iluminat Unique. Unique by Klausen

1 Cu ce scop vrei un catalog?

Vrei să prezinți, să denumești, să explici, să asociezi valori, să accentuezi sau să structurezi, să spui povești, să comunici prețuri? Înainte de a începe lucrul la un catalog trebuie să te decizi care dintre acestea funcții va trebui să știe catalogul tău. Dar grijă mare: nu-ți construi un aviono-vaporo-bicicleto-submarino-navă spațială deoarece cu mare probabilitate nici măcar n-o să pornească, darmite să funcționeze. Focusează-te asupra a două maxim trei funcții și scoate maximul posibil  din acestea. Iar dacă mai ai și alte mesaje de comunicat, poate mai faci un alt catalog.

2 Cui te adresezi?

E tipa de la marketing sau de la HR? E directorul de achiziție? Sau e CEO ori este un asistent-manager care pregătește o decizie importantă, sau poate e utilizatorul final sau un reseller? Dacă nu ai un răspuns relevant la această întrebare, catalogul tău va servi ca și suport de praf într-o sală de așteptare oarecare. Cu toate că din punct de vedere biologic cu toții suntem din carne și oase și mecanismele noastre de decizie se activează  prin aceeași sistem nervos, contextul în care fiecare dintre noi reacționează la stimulii din jurul nostru și ajungem să luăm o decizie este diferit. Contextul motivațional este sensibil diferit de la persoană la persoană și din acest motiv și catalogul tău va trebui să se alinieze la un context anume. Nu la toate contextele posibile. Definește unul, unde îți activează clienți tăi. Definește acest context și dacă găsești răspunsul corect la întrebarea cui – vei știi și răspunsul cum să folosești catalogul tău.

Catalog de prezentare produse Cosmetic Plant (2012)
Catalog de prezentare produse Cosmetic Plant (2016)

3 Ce transmite catalogul tău?

Ce poate să transimtă un catalog de prețuri în afară de caracteristici și prețuri, unde produsele e musai să fie prezentate ca atare, cu prețuri și caracteristici seci? Mai ales, dacă e să o raportăm la o prezentare de companie, sau un catalog de design de interior. Cu toate că este o provocare mult mai mare să identificăm și să asociem mesaje unui catalog de prețuri, nu este imposibil. Identifică ce doresc clienții tăi cărora le trece prin mână catalogul tău, și povestește-le un pic și despre produsele tale. Despre contextul în care produsele sau serviciil tale sunt puternice. Ai prețuri bune la ingredientele unei cine gustoase? Dă-i și o rețetă. Ai prețuri bune la unelte? Oferă-i un plan detaliat despre o bancă de grădină la care poate să folosească unealta respectivă. Povestește despre contextul produselor tale, chiar dacă în topul priorităților firmei tale este mai degrabă optimizarea costurilor și folosirea la maxim a suprafeței de vânzare decât umplerea spațiuui disponibil cu niște ”bla-bla”-uri.

4 E structura îndestul de clară?

Nu-ți place multitudinea de produse aranjate regulat în chenare și pătrate mai mici sau mai mari? E plictisitor tabelele cu informații și coduri? Ai schimba cu un aranjament mai creativ, cu ceva “design”? Nu te aventura în așa ceva: cataloagele „creativiste” poate că par a fi creative, dar riscă să își piardă tocmai funcționalitatea lor de bază: să te ajute în a te orienta prin multitudinea de produse și informații, să îți ofere un ajutor, o unealtă potrivită pentru a lua decizii potrivite. Mai bine rămâi la un sistem obișnuit și clar, cu care clienții tăi sunt obișnuiți și știu să folosească, și în păstrând acest cadru strict să vii cu ceva creativ. E o provocare? Da. Dar deloc imposibil.

Cataloage de colecții Klausen și Unique.

5 E conținutul relevant?

„Of, dar noi nu avem produse atât de faine și nici poze pe măsură cum are concurența” — poate să vină scuza privind conținutul. Cu toate că este un subiect foarte sensibil conținutul nu este totul într-un catalog. Dacă reușești să găsești cu ajutorul a ce poți evidenția avantajele și beneficiile produselor, serviciilor tale, vei putea să realizezi un catalog bun. Inspiră-te de la alții, cum au tratat provocările asemănătoare, și învață. Consideri că produsul tău de unul nu este suficient? Asociează-i explicații, descrieri, informații, recomandări. Cu un drop de marketing și catalogul tău va arăta mult mai bine.

Catalog produse perdele și draperii Ready Made Mendola Interior (2019)
Catalog produse perdele și draperii Ready Made Mendola Interior (2019)

6 Ce arăți mai întâi?

Ai văzut prețuri în cataloage premium? Chiar dacă da, acesta poate fi excepția care întărește regula. Iar dacă într-un catalog prima chestie ceea ce îți sare în ochi este prețul, atunci e clar, că ții în mână un material cu produse low cost. Între cele două extreme există tot felul de nuanțe: identifică care sunt beneficiile și avantajele produselor tale, prioritizează-le și arată ceea ce este poate fi relevant pentru clientul tău. Acesta se numește prioritatea vizuală cu ajutorul căreia reușești să definești în capul clientului tău unde să-ți poziționeze marca, produsul sau serviciul tău.

Prezentare companie (Company Profile) Energobit (2015)

7 Cum te prezinți?

Poți comunica în aceeași timp și cu un catalog online și cu un catalog de hârtie? Mai greu, dar poți folosi ambele în completare. Prin urmare: vezi, unde se informează clienții tăi, cât timp alocă pentru a se informa, și în funcție de acesta să editezi și calibrezi catalogul tău. Pregătește-te că unii clienți nici de a ruptul capului nu vor pune mâna pe un catalog tipărit iar alții nu vor accesa niciodată un catalog electronic. Dar dacă te pregătești cu ambele, vei putea comunica cu ambii. 

Catalog produse Cesarom Sanex (2018)

În cazul în care îți pui aceste întrebări și vei și răspunde la ele, cu mare probabilitate vei putea crea un catalog cuprinzător, util și estetic, fie el de produse, fie de prezentare. Iar dacă cumva te-ai blocat la vreunul dintre pașii de mai sus, nu ezita: suntem laun click distanță.

Vrei un catalog mișto?

20+ ani experiență în domeniu
graphic design în Cluj-Napoca

2 specialiști

20+ clienți în
6 ani de activitate 

Clienți din domeniul:

Beauty, interior design, home&deco, art

Puncte forte

Capacitatea de a recunoaște dacă primează strategia sau implementarea. Construcția unui brand începe cu implementarea.

Servicii:

Branding strategic, comunicare vizuală, graphic design, consultanță în branding.
Dar cel mai important: implementare.